Lapsed – uhkeldamiseks ja edvistamiseks?

Võiks kirjutada hoopis toredatest asjadest, näiteks selleks et nädalavahetusel sai Armini tuba ära värvitud ja näeb nüüd täitsa toa moodi välja, või siis sellest, et keetsin 12 purki letšot ja need said nii head..või sellest et Liisu praegu härdalt tähelepanu kerjab mulle igal võimalikul viisil sülle pugedes.. aga ei, vahepeal peab ikka kirjutama nendest tõrvatilkadest meepotis kah:)!

Juba rase olles sain ma aru, et lapse ootamine ja kasvatamine on üks selline pikk tee, kus tuleb vastu võtta hästi palju tähtsaid otsuseid ning tihtilugu on need otsused perekonniti väga erinevad. Alustades sellest, kas olla rahul raseduse jälgimisega riiklikes haiglates või käia lisaks erakates, siis see kurikuulus vaktsineerimine ning sealt edasi hulga tähtsaid ja vähemtähtsaid otsused: kas kasutada lutti, lamamis- või käimistooli jne. Kes tahab, võib igast teemast tüli üles tõmmata 🙂 Mina olen läind seda rada, et olen kõik asjad enda jaoks lahti mõtestanud ning enda äranägemise järgi teinud otsused ja nii ka toimind (või siis vajadusel ka ümber otsustand, hehe) Selmet beebigruppides konflikte üles kakkuda vahetan mõtteid-kogemusi nende inimestega, kellega sarnased vaated ja arusaamad.

Siiani on kõik kulgenud väga rahulikult. Aeg-ajalt on pidulaudades ette tulnud olukordi, kus vanemad inimesed ohkavad heldinult, et mis tänapäeva noortel emadel viga – mähkmed ju poes müügil ja muudkui kasuta ja viska ära. Ma siis ikka traumeerin neid, et väga väga paljud noored emad on hakanud kasutama suuremal või vähemal määral taas korduvkasutatavaid mähkmeid. Seda uudist üldjoontes muidugi võetakse vastu üsna positiivselt, sest no, mis mul korteriinimesel viga mähkmeid pesta – pole ju laudatäit lehmi vaja käsitsi lüpsta ega nii pikki kartulipõlde, et silm lõppu ei ulatu nägemagi ..

Rohkem sellised kokkupõrkeid olnud ei ole ja ma olen elanud teadmises, et Armin on väga OK ja normaalselt arenev laps. Vastupidist arvata pole olnud põhjust .. esiteks ma olen ju ise erivajadustega laste ja täiskasvanutega kokku puutund ja töötand ja üht-teist ikka jääb külge. Või kui arvata, et mina, uhke emana, ahviarmastusest pimestatuna midagi ei näe, siis on mul tutvusringkonnas õige mitu eripedagoogi ja füsioterapeuti, kellest mõni ikka oleks mulle öelnud, kui midagi kahtlast tunduks. Ja viimaks – Armini tugeva lihastoonuse tõttu oleme me päris algusest peale taastusravis võimlemas käinud ja sealsel spetsialistil oleks ju lausa kohustus mind probleemidest teavitada ja edasi suunata. Seda aga ei ole olnud, pigem on poiss alati kiita saanud – tema areng on väga stabiilne, kõik oskused on tulnud järgemööda ning ükski etapp pole vahele jäänud. Seega siiani olen olnud väga enesekindel ja rahulolev..

..Ükspäev aga käis meil Külaline. Ardi lehma-lellepoeg ja tuli ka oma verinoort sugulast kaema. Ei jõudnud talle veel kohvigi tassi valada kui ta juba päris, et kas laps ikka ennast püsti ajab. Ma siis veits kokutasin ja ütlesin, et ei, ei aja, aga et ta hiljaaegu õppis roomamise selgeks ning praktiseerib seda väga edukalt. Tema siis vastu, et tema sõbranna lapselaps juba ammu poole aastaselt ajas ennast püsti.. mina siis seletasin vastu, et lapsed on erinevad ja pojal praegu selline periood (alguses tahtsin kirjutada, et meil on selline periood aga siis tuli meelde, et minul on roomamise ja käputamise aeg möödas juba mitukümmend aastat:P). Selgitasin siis pikalt, et roomamine ja käputamine on väga olulised ajajärgud, mil laps treenib enda õlavöötme- ja ülaselja lihaseid selleks, et ta tulevikus oleks valmis kõndima. Rääkisin ka selles, et me tahame, et lapsel oleks võimalik areneda omas tempos. St, me toetame küll tema arengut – võimeldes ja ujuma viies jne, aga me väldima tema istuma ja seisma panekut, sest me tahame, et ta ISE jõuaks nende oskusteni. Külaline noogutas kaasa terve aja ja ütles “jajaa-jajaa”. Läks aga mööda vaevalt mõnikümmend minutit kui ta järsku lapse karrmauhhti kätest püsti tõmbas ja hakkas seletama, et nüüd teeme tipa-tapa…… Mul oli nii “???? – ma ju just rääkisin”. Tal ei andnud aga ÜLDSE rahu, et miks see laps juba ometi ei ole püsti. Selgitasin siis uuesti justkui väikesele lapsele, et me ei tee nii. Läksin veel isiklikumaks ja rääkisingi, et Arminil ON tugev lihastoonus ning teda kõndima sundides suureneb see veelgi – tema PEAB roomama – painutama! Täpselt nii kaua kuni ta ise on valmis sealt edasi liikuma. See on oluline, et  ta tulevikus ei kõnniks nagu tikk 🙂 Külaline oli silmnähtavalt pettunud.

Ja justkui kõigest sellest piinlikkusest vähe oleks nägin ma ühel hetkel, et Armini suu juurde liigub lusikas, millel on šokolaadikook …. omg. Tõmbasin ise endale napilt koogi kurku, aga õnneks sekkus otsemaid Ardi, kes ütles vastuvaidlemist mitte kannataval toonil, et see kook sisaldab peaaegu ainult sulatatud šokolaadi ja suhkrut (ta teab, sest tema lemmik, hehe) ja see küll ei ole poole aastasele lapsele sobilik toit.

Õige pea Külaline lahkus. Ardi on selles suhtes hästi kihvt, et tema usaldab ennast. ja mind. Ja meie otsuseid. Ja see kui tuleb keegi, kes kohtleb meie last kui maha jääjat (issand kui vastik on seda isegi kirjutada) siis see ei kõiguta teda absoluutselt mitte grammi ka. Ma olen päris kindel, et ta isegi ei mõtle sellele enam kunagi. Mina aga.. mind ikka kõigutab. Mitte muidugi nii, et ma nüüd hakkaks siin kodus Armini kätest vedades “tipa-tapatama” või talle igasugu hõrgutisi sisse söötma .. aga mul oli nii hale, et napilt võttis silma märjaks. Nii hale oli vaadata enda last ja mõelda, et selline väike inimene, väike ime, suudab valmistada pettumuse kellelegi pelgalt sellega, et ta veel ei astu.. Ma olen täiesti veendunud, et ka Külalisel on lahkudes hale – hale endast, et ta ei saagi nüüd enda sõbrannale uhkeldades ja edvistades ette kanda, et tema poole aastane sugulane juba kõnnib ja torti sööb…

Säherdune maailm.

3 thoughts on “Lapsed – uhkeldamiseks ja edvistamiseks?

Lisa kommentaar

